Cases van KCP
Case: Bank met grootzakelijke klanten
Uitdaging:
Een gerenommeerde financiële instelling kampte met achterstanden in de customer due diligence (CDD)-dossiers van haar grootzakelijke cliënten. Zij had het CDD-werk decentraal neergelegd bij haar accountmanagers aangezien die het dichtst bij hun klanten stonden. Het probleem was dat haar accountmanagers niet op de hoogte waren van de laatste ontwikkelingen op CDD-gebied, en onvoldoende motivatie hadden voor dit ‘bureaucratische werk’. Daardoor deden zij onvoldoende onderzoek in openbare bronnen en legden zij te weinig in het dossier vast.
Oplossing:
KCP onderzocht de portefeuille in delen, met heldere deadlines voor elk deel. Onze experts legden de resultaten en vragen om aanvullende informatie direct en helder neer bij de accountmanagers waardoor de dossiers op tijd op orde konden worden gebracht.
Testimonial
Het team van Katrien denkt goed mee en begrijpt waar onze problemen liggen. We zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening, zowel wat betreft de inhoud als de naleving van de afspraken. Projectmanager CDD van een grote internationale bank
Case: Private bank
Uitdaging:
Een instelling had het idee dat de kennis over CDD bij haar accountmanagers onvoldoende was. Zij besefte dat de theoretische trainingen niet toereikend waren om de praktische CDD-kennis op peil te houden. Zij wilde echter het primaire CDD-proces niet uitbesteden.
Oplossing:
In samenspraak met KCP besloot de bank dat interne medewerkers verantwoordelijk bleven voor het uitvoeren van het primaire onderzoek van de dossiers, maar dat alle dossiers zouden worden nagekeken door de experts van KCP. Door gericht feedback te geven zorgden wij ervoor dat de interne medewerkers op het juiste kennisniveau werden gebracht en gehouden. Tijdens de validatiewerkzaamheden werden ook de tekortkomingen in de dossiers hersteld.
Case: Bank met zakelijke klanten
Uitdaging:
Een compliance officer bij een financiële instelling wilde de interne CDD-procedures vergelijken met de (internationale) standaard om zeker te weten dat de organisatie niet te weinig (of te veel) aan risico-onderzoek deed. Ook wilde zij in verband met stijgende kosten de efficiency van het proces in beeld krijgen.
Oplossing:
Op basis van een analyse van het bestaande CDD-beleid deed KCP aanbevelingen ten aanzien van de risicofactoren (bedrijfsactiviteiten, landen, etc), de gebruikte informatie en de controlepunten tijdens het proces. Ook brachten wij de kosten in beeld en droegen wij bij aan een efficiency-slag door bepaalde taken te centraliseren.
Case: Zakelijke afdeling van een bank
Een gespecialiseerde afdeling van een grote bank had moeite met de steeds strenger wordende KYC-eisen. Haar accountmanagers waren druk met het sluiten van (grote) transacties en hadden geen tijd en expertise om de internationale documenten en bedrijfsstructuren op integriteit te toetsen. Zij huurden de expertise in van KCP professionals in om de KYC uit te voeren.
Testimonial
We zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de onderzoeken en met de tijd die wij daardoor overhouden voor onze andere werkzaamheden. Accountmanager
Case: Trustkantoor
Een trustkantoor kreeg van haar toezichthouder te horen dat haar CDD-dossiers tekortkomingen vertoonden. Als externe onafhankelijke partij deed KCP een diepgaande validatie op de dossiers en maakte die weer op orde. Om te voorkomen dat het trustkantoor opnieuw een onvoldoende krijgt toetsen wij elk jaar het beleid, de procedures en 10% van de dossiers.
Testimonial
KCP heeft onze compliance op orde gebracht met haar kennis van zaken en haar professionaliteit. Wij raden KCP daarom van harte aan. Directeur trustkantoor
Case: Betaalinstelling
Hoewel haar klanten niet bijzonder complex zijn had een betaalinstelling niet de capaciteit om een gespecialiseerd KYC-team op te zetten. Ze had met name de uiteindelijke belanghebbenden (UBO)-informatie nodig om aan de wetgeving te voldoen. Zij schakelde KCP in voor de klantacceptatie van nieuwe merchants en voor de periodieke reviews van bestaande merchants.
Case: Makelaardij
Een vastgoedmakelaar heeft regelmatig de behoefte om een diepgaand onderzoek te verrichten naar een koper of verkoper. Wij voorzien haar van een uitgebreid onderzoeksrapport waarin de directe en indirecte activiteiten en relaties van de koper of verkoper zijn onderzocht, en alle risico’s zijn opgenomen.
Testimonial
De rapporten bevatten alle elementen die we nodig hebben. Wij zijn blij dat we nu de risico’s in beeld hebben. Dit heeft ons een stuk behoedzamer gemaakt met wie we zaken willen doen. Makelaar
Case: Transactie monitoring
Een trustkantoor kreeg van haar toezichthouder te horen dat haar Transactie Monitoring tekortkomingen vertoonden. KCP heeft vervolgens op basis van historische transacties en overeenkomsten transactieprofielen gemaakt voor elke klant. De transacties worden via een transactie monitoring tool automatisch vergeleken met de profielen, en de transacties die “uitvallen” worden handmatig bekeken en beoordeeld op risico’s door KCP, en voorgelegd aan de accountmanagers.
Testimonial
KCP heeft onze transactiemonitoring op orde gebracht met haar kennis van zaken en haar professionaliteit. Wij raden KCP daarom van harte aan.
De werkwijze van KCP
KCP werkt volgens een beproefde methode die zich in de praktijk heeft bewezen.
Voorbereidende analyse
KCP verdiept zich in het beleid, procedures, mensen en systemen om zo de uitvoering gemakkelijk te laten verlopen. Wij maken een analyse van het huidige proces en vertalen het beleid in praktische CDD onderzoeksstappen. Daarmee maken wij op eenvoudige wijze een inschatting van de huidige interne kosten.
Offerte en contract
Op basis van de analyse maken wij een inschatting van de kosten per onderzoek. Dit verwerken wij in uw offerte. Bij acceptatie verwerken wij de afspraken in een contract met een gedetailleerde beschrijving van de werkzaamheden.
Uitvoering
Het onderzoek vindt plaats door onze gespecialiseerde KYC-experts. Validatie, audit en advies worden zoveel mogelijk uitgevoerd op het kantoor van de klant, het onderzoek zelf kan in overleg gedeeltelijk op het kantoor van KCP plaatsvinden.
KYC-systeem
Wij gebruiken een KYC-systeem voor de workflow, audit en archivering van de gegevens en documenten. Het systeem is een relatiedatabase waarin de koppelingen tussen verschillende personen en bedrijven worden vastgelegd en in organogrammen worden weergegeven.